Tak to vím zcela jistě! :-)

22. února 2012 v 16:04 | Zorka |  Společné téma týdne

Co nás ve škole nenaučili? Tak to vím zcela jistě! Jsou to minimálně dvě základní věci. A moje poznání potvrzuje každodenní praxe. Stačí se rozhlédnout kolem...

Ve škole nás učili se biflovat mraky informací, ale neučili nás s informacemi logicky a systematicky pracovat. Nenaučili nás MYSLET! Jenom papouškovat, co kdo řekl. Bylo to za všech režimů a dnes se v tom mnohde jenom mechanicky pokračuje. Protože jak mohou nemyslící a papouškující učitelé naučit děti myslet a pracovat s informacemi? Když něco neumím, tak to nemohu ani naučit druhé.

A tak tady máme stále skupiny, které šikovně manipulují lidskými názory a skupiny, které vzorně jako stádo ovcí opakují vše, co někdo "chytrý" vymyslel. Chybí rozlišení, co je pravda a co je lež. Chybí nám kvalitní a jasný žebříček hodnot. Naše naučená neschopnost používat vlastní mozek k myšlení je tak silná, že ani hory logických a jasných argumentů nemohou vyvrátit blbosti, které mnozí ve svém davu opakují. Protože přece v davu je síla, ochrana a pravda! Nebo ne? Pokud melu to, co ostatní jistě mám pravdu! :-)))

Pokud se člověk podívá do historie a použije vlastní rozum, nikoli naučené blbosti ze školy, tak objeví, že davy jsou snadno zmanipulovatelné ovce a skutečnými nositeli pravdy a pokroku bývali vždy osamělí jedinci, kteří měli odvahu se postavit obecným "pravdám". A také za tuto statečnost většinou tvrdě zaplatili. Aby pak ty stejné davy používaly jejich pravdy jako své vlastní. Protože lidé se umí chovat jako ovce. Co "zabečí" vůdce, to jednohlasně bečí také stádo.

Tvrdé přirovnání? Tvrdé, ale pravdivé. Je ze života našeho i našich předků. A je i z Bible. :-)

Že jsme školou špatně připravováni do života, jsem zjistila jako učitelka, která se rozhodla po revoluci opustit ten pokrytecký školský systém a jít podnikat. S údivem jsem objevila, jaký je školství (ale i zdravotnictví a dnes už také církev) skleník, kde se žije odtrženě od světa. Podle vlastních pravidel. Jak naše vědomosti nahuštěné ve škole jsou neužitečné, pokud je neumíme užít v praxi.

A tak když jsem se po několika letech podnikání a po mateřské opět do školství vrátila, tak jsem začala učit jinak. A objevila jsem, jak je snadné naučit děti používat mozek k myšlení a jakou radost z toho ony samy mají! I když zpočátku vůbec nechápaly, která bije, co se po nich chce, netrvalo dlouho a začaly samostatně myslet. Stačilo ukázat "jak na to". Objevila jsem, že děti vůbec nejsou hloupé, ale pouze více či méně zanedbané! Že všechny se zvládaly naučit myslet a používat mozek k myšlení! :-)

Což se mi však téměř nikdy nepodařilo s dospělými. Tam je již mentalita nemyslící ovce příliš silně zabudovaná. Škoda tolika zmařených talentů...

A co nás spolehlivě ještě nenaučili ve škole - je BÝT CHARAKTERNÍ. Obstát v tomto křivém a šíleném světě s čistým štítem. Stát pevně a jasně, nikoli být rohožkou těm, co se cítí být nad námi. Učitelé jsou pro mne již nastálo symbolem podlézavé pokrytecké morálky, která ustupuje každému zlu a křiváctví jenom pro zachování vlastního prospěchu. O intrikách na školách bych mohla psát knihu. :-( Jak tito lidé mohou vychovat kvalitní nové generace?

Jistě jsou mezi nimi i lidé s pevným charakterem. Nebo spíše byli? Mnoho kvalitních a charakterních učitelů muselo nebo raději opustilo školství, než by bojovalo marné pokrytecké a intrikářské boje stejnými prostředky.

Smutný závěr? Ale ze života...

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 22. února 2012 v 16:15 | Reagovat

Jo, nepochybně musím souhlasit.
Člověk se ve škole musel naučit zpaměti obrovské množství věcí, které ve finále vůbec nepotřeboval, ale když je měl na něco aplikovat, byl v koncích. Toho jsem si všimla hlavně na střední, když do nás hustili teorii ekonomie a účetnictví, a když jsme pak měli začít účtovat samostatně v programech, nebo - což se na naší škole praktikuje - starat se o studentskou firmu, většina byla naprosto v koncích. Měli jsme naučeno jako básničky čísla účtů a názvy a co se tam účtuje, měli jsme naučeno jako básničky různé definice nebo náležitosti formulářů a smluv, ale málokomu secvaklo, když to měl uvést v "život". A já jsem moc a moc ráda, že teď na právech konečně většina učitelů upouští od toho "biflovat se zpaměti zákony do detailů", ale učí spíš jak a kde hledat a k tomu základy, bez kterých to nejde. I když se často setkávám s dotazem: Studuješ práva, tak to musíš umět zpaměti zákony, viď? Ne, k čemu umět zpaměti zákoníky, to je to samý, jako umět zpaměti učebnici chemie. Člověk to odříká, ale nic to v něm nenechá a neumí to použít. A s tím podle mě souvisí ve školství i to, že se nehledí (krom učilišť) na dostatek praxe - lidi jsou pak k ničemu, dokud se to sami nenaučí.

2 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 22. února 2012 v 16:17 | Reagovat

A co se stádovitosti týče..to se mi zdá jako účel. VLády chtějí ovládat stáda, vlády chtějí, aby média z lidí dělala stáda, stáda se ovládat dají, samostatné ovce, které k nikomu nepatří a myslí samy za sebe se ovládat nedají, utečou a nakopou jim zadky.

3 zorka zorka | 22. února 2012 v 16:27 | Reagovat

[1]: Také mám stejnou zkušenost. Ze střední školy jsem odcházela s pocitem totálního blbce, který se nezvládá naučit zpaměti ani básničku. Natož řešit mraky nesmyslných matematických příkladů o ničem.

S údivem jsem pak na vysoké zjistila, že asi nebudu zase až takový blbec a ke stáří mi testy inteligence ukázaly neuvěřitelné výsledky. A vzpomněla jsem si na učitelky, které mi vyhlašovaly kariéru neschopného idiota. :-!

[2]: Nejenom média ovládají stáda. Ale v každé oblasti našich životů, včetně práce,  se najde nějaký "vůdce", který rád šikanuje druhé a vykládá jim vlastní pravdy o těch, kteří odmítají se podřídit jeho vedení.

4 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 22. února 2012 v 16:43 | Reagovat

[3]: No jasně, vždycky je někdo, kdo chce ostatní ovládat, ale třeba v práci nebo v nějaké takové skupině je podle mě větší šance tomu člověku nevěřit - přeci jen vidíme ho jako člověka jako my, ale když to pustí média, když to pustí televize, rádio, to pro velkou část lidí už samo o sobě znamená, že je to pravda, že je to objektivní, že ..nevím jak to vyjádřit, že prostě oni jsou víc a oni to musí vědět, proto mají v "tvoření stád" podle mě určitě média neshoditelný prim.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama